Оформлення спадку з-за кордону: покрокова інструкція
24 Вересня 2025, 12:21
Багато українців зараз перебувають за кордоном, але мають майнові права в Україні, зокрема у випадках, коли відкривається спадщина, а потенційний спадкоємець не може приїхати особисто, тоді спадщину можна оформити дистанційно. Про це повідомляє Мін’юст, передає ІА «Ре-Інформ».
Протягом 6 місяців з дня смерті спадкодавця потрібно звернутися до консульства або іноземного нотаріуса
Відповідно до Цивільного кодексу України, спадкоємець, який хоче прийняти спадок, але на момент його відкриття не проживав постійно зі спадкодавцем, має подати нотаріусу заяву про прийняття спадщини.
Заява може бути подана особисто або надіслана поштою з нотаріально засвідченим підписом. Для тих, хто перебуває за кордоном, існують два варіанти: звернутися до українського консульства або до нотаріуса за місцем перебування.
Краще звертатися до консульства, адже там можна вчиняти нотаріальні дії та засвідчувати підпис на заяві українською мовою без необхідності перекладу та апостилю. Тоді ж, як в іноземного нотаріуса заява може бути складена іноземною мовою, а підпис спадкоємця буде засвідчено іноземним нотаріусом.
Така заява потребує легалізації для використання в Україні, а спосіб легалізації визначається країною, де видано документ.
Відправте заяву до України
Оформлену та засвідчену заяву про прийняття спадщини можна або надіслати поштовим зв’язком на адресу нотаріуса в Україні, або передати йому через довірену особу, яка перебуває в Україні.
Днем подання заяви про прийняття спадщини, надісланої поштою, вважається дата відправлення листа, а не його отримання нотаріусом, тому важливо зберегти квитанцію про відправку.
Перед надсиланням документів рекомендується зв’язатися з українським нотаріусом, повідомити про намір прийняти спадщину поштою, уточнити його адресу та переконатися, що він готовий вести спадкову справу.
Підготуйте всі потрібні документи для оформлення спадщини
Нотаріусу слід буде надати такі документи:
– свідоцтво про смерть спадкодавця (оригінал або нотаріально засвідчена копія);
– документи, що підтверджують родинні зв’язки зі спадкодавцем (у разі спадкування за законом): свідоцтво про народження, свідоцтво про шлюб, рішення суду про встановлення факту родинних відносин тощо;
– заповіт (якщо спадкування відбувається за заповітом) з відміткою про його реєстрацію у Спадковому реєстрі;
– документи, що підтверджують право власності спадкодавця на спадкове майно (наприклад, договори купівлі-продажу, свідоцтва про право власності, витяги з реєстрів тощо);
– довідка про останнє місце проживання спадкодавця (для визначення місця відкриття спадщини);
– копію паспорта та ідентифікаційного коду (або його представника);
– інші документи, залежно від складу спадкового майна та обставин справи.
На цьому етапі спадкоємець, який знаходиться за кордоном, може діяти через уповноваженого представника, оформивши на нього довіреність в Україні – через консульську установу або у нотаріуса за кордоном.
Отримайте свідоцтва про право на спадщину
Після збору всіх необхідних документів та закінчення шестимісячного строку з дня смерті спадкодавця нотаріус видає спадкоємцю або його представнику свідоцтво про право на спадщину.
Для цього потрібно подати відповідну заяву, після чого нотаріус перевіряє документи, факт смерті, час і місце відкриття спадщини, наявність підстав для спадкування, прийняття спадщини та склад майна. Строк для отримання свідоцтва законом не обмежений.
Якщо спадкоємець, перебуваючи за кордоном, втратив документи, необхідні для оформлення спадщини, процедура ускладнюється. Є два шляхи виходу з такої ситуації:
- Отримати дублікати втрачених документів. Для документів, виданих в Україні, запити можна надсилати через представника за довіреністю. Щодо іноземних документів, необхідно звертатися до відповідних органів країни їх видачі.
- Звернутися до суду в Україні з заявою про встановлення факту родинних відносин або права власності на спадкове майно у судовому порядку. У цьому випадку представництво інтересів спадкоємця в суді є обов’язковим і здійснюється на підставі довіреності.
Варто розуміти, що оформлення спадщини з-за кордону потребує уважності та розуміння процедури, зокрема, своєчасне подання заяви, збір документів і отримання свідоцтва про право на спадщину. На першому етапі найзручніше звертатися до консульства України, а для збору документів і отримання свідоцтва представництво за довіреністю значно спрощує процес.
Раніше ми повідомляли про трудові права неповнолітніх.